Steliante – Enemy of the state

Enemy of the state

Dupa o campanie publicitara de milioane de euro, Telekom Romania vinde Palatul Telefoanelor pe 20 milioane de euro. Cand magenta e la putere, restul e tacere!

leave a comment »

http://voxpublica.realitatea.net/politica-societate/dupa-o-campanie-publicitara-de-milioane-de-euro-telekom-romania-vinde-palatul-telefoanelor-pe20-milioane-de-euro-cand-magenta-e-la-putere-restul-e-tacere-108462.html

UPDATE O parte a mass-mediei pare sa fi iesit din somnolenta data de ametitoarele bugete de publicitate ale Telekom Romania – Realitatea TV, Hotnews si inca cativa dar foarte putini – si au inceput macar sa puna intrebari care insa n-au atins subiectul principal ci doar a oferit suport acestei corporatii sa isi spuna sec punctul de vedere. Nu aveam mari asteptari de la ministrul comunicatiilor, Razvan Cotovelea, care s-a declarat “surprins” de vanzare (ca si cum statul roman n-ar mai detine un pachet de actiuni de 49% din Romtelecom care impreuna cu Cosmote au devenit Telekom Romania) si a precizat ca statul cauta resurse sa cumpere cladirea simbol a Bucurestiului. Bravos ministeriabilule in loc sa-i convingi pe nemti sa pastreze cladirea pe banii lor si sa o transforme in muzeu al telefoanelor, asa cum se intampla in tarile civilizate cum este Germania de exemplu, tu ne mai scoti milioane de euro din buzunar!

Mass-media inca se bucura, intr-o perioada de criza economica, de ultimele firimituri ale campaniei publicitare de milioane de euro a Telekom Romania care a inundat tara: cu totii am aflat fie de la televizor, fie de la radio, din presa scrisa si din online si de pe panotaje uriase ca fosta companie de stat Romtelecom si operatorul de telefonie mobila Cosmote au devenit Telekom Romania dupa ce primele doua detinute de investitori greci au fost preluati la nivel international de gigantul germanT Mobile. La nici cateva zile de la Marea transformare a companiei, Telekom Romania scoate la vanzare un simbol al Bucurestiului, Palatul Telefoanelor pentru peste 20 milioane de euro. Stirea a fost prezentata in mass-media, in cel mai rau caz, pe un ton neutru, fara sa fie insotita de vreo intrebare.

Suntem extrem de corozivi cand vorbim de banii negri din politica romaneasca si de modul, in care se cheltuie banii publici, insa modul, in care se preda presa romaneasca in bratele advertiserilor privati, e tot timpul bagat sub pres. Cazul magentei Telekom Romania este edificator. N-as vrea sa alimentez tupeul ipocrit al unor ONG-isti, care, la nivel public, flutura sloganul “sa vina presa, sa-i scoatem lesa” omitand sa specifice, la randul lor,ca sunt finantati in actiunile lor impotriva Rosiei Montane sau a gazelor de sist de filantropul american de origine ungara George Soros uitand ca omul de afaceri George Soros are investitii masive pe piata mondiala a aurului si a metalelor pretioase dar si pe piata petrolului, a gazelor naturale si alte piete de unde extrage cu metode neortodoxe miliarde de euro anual.

Pachetul majoritar de actiuni al Romtelecom a fost vandut de catre statul roman catre statul grec reprezentat de OTE pe o suma derizorie in 1998 pe semnatura lui Sorin Pantis, acum in inchisoare pentru 8 ani de zile in dosarul ICA. Inaintea privatizarii, actualul candidat la Presedintie, Calin Popescu Taricenu vanduse 500 de masini catre Romtelecom la niste preturi uriase care au starnit rumoare in piata auto.

Compania a avut cativa ani buni de zile un cvasimonopol ce i-a permis sa-si ingroase profiturile cu sute de milioane de euro. Ulterior, acestia au venit pe piata romaneasca si cu un operator de telefonie mobila Cosmote. Printr-o campanie de milioane de euro, cele doua companii au devenit de o saptamana Telekom Romania asa cum se straduie Smiley si Bartos sa ne demonstreze presupun pe onorarii grase, asa cum o gazeta economica s-a tiparit intr-o singura zi in numai putin de 150.000 de exemplare in cinstea rebranduirii ( o reusita prezentata drept exceptional), reclamele fiecarui post tv au fost particularizate cu vedetele postului tv respectiv si in general a curs multa culoare magenta pe tv, radio, print, online etc. Pe strada e la fel: oriunde iti indrepti privirea magenta iti irita retina dar nu te poti impotrivi cand un operator de telefonie fixa si mobila isi doreste cu ardoare sa se faca cunoscut si are la dispozitie cateva milioane de euro.

La nici o saptamana de la Marea transformare, o stire seaca e trecuta la categoria economic-neutre: Telekom Romania vinde sediul Palatului Telefoanelor, un simbol al Bucurestiului, si inca cateva active mai mici pentru 21,6 milioane de euro (http://www.mediafax.ro/economic/telekom-scoate-la-licitatie-palatul-telefoanelor-si-alte-doua-proprietati-pentru-21-6-milioane-euro-13338887 ). Cu burta plina dupa o campanie publicitara satioasa, mass-media a tratat stirea cu vanzarea unui simbol al Bucurestiului interbelic fara aplomb, ba chiar parca rusinandu-se in fata ditamai operatorului de telefonie mobila. Acum sa nu credeti ca vreo stire negativa despre ceilalti doi mari operatori de telefonie mobile – Vodafone si Orange – de pe piata romaneasca a fost tratata in piata media romaneasca cu aceeasi celeritate cu care, de exemplu, modul cum sunt cheltuiti banii publici. Cand e vorba despre stiri despre cei trei mari operatori de telefonie mobila mass-media autohtona, care traieste din publicitate, isi pune rapid zambetul pe buze, ia figura de parinte iertator si atitudinea de roman mandru ca in tara lui se intampla numai lucruri bune.

Cum se poate ca vanzarea unei cladiri simbol cum e Palatul Telefoanelor de pe Calea Victoriei sa fie tratata la categoria neinteresante (incet, incet am vazut ca de ieri Realitatea TV a dat azi dimineata un live plapand din fata cladirii simbol). Sa nu existe macar intrebari de bun simt: dar de ce o vindeti, aveti clauza pentru urmatorul proprietar ca sa o pastreze in actual forma chiar daca e monument istoric, cum se face ca vindeti o cladire si inca doua active si faceti dintr-o pocneala din degete un profit de 21,6 milioane euro pentru ca noi stiam ca Telekom Romania se ocupa cu telefonia si nu cu imobiliarele, ce active mai scoateti la vanzare, de ce nu pastrati o asfel de cladire patrimoniu in proprietatea companiei si sa o transformati in muzeu al telecomunicatiilor din Romania pe cheltuiala Telekom Romania ca tot ati pus mana pe Romtelecom la un pret derizoriu etc etc?

Nici una din aceste intrebari nu i-a atins pe cei de la Telekom Romania din partea mass-mediei autohtone si nici din partea ONG-urilor, care au arestat binele. Atat de comfortabili se simt cei de la Telekom Romania incat nici macar nu si-au facut publica suma totala pe care au platit-o pentru amplul proces de rebranduire. De ce sa o faca, cand nici o astfel de curiozitate nu exista. Tot ce importa este ca au dat banii.

Oare vanzarea Empire State Building din New York sau oricare alta cladire simbol a oricarui oras respectabil e insotita de o asemenea anonimitate si nepasare in mass-media din tarile respective daca vreun mare operator de telefonie mobila si-a platit anterior cu milioane de euro o campanie de rebranduire?

In schimb piata stirilor despre telecomunicatii este o feerie, o bucurie fara margini cu noutati legate de ofertele de la noul operator de telefonie mobile, despre angajarile pe care le face, despre “cutremurul” starnit in piata de aceasta intrare spectaculoasa, despre ce abilitati au managerii acesteia si alte dulcegarii dintr-acestea. La fel cum unii politicieni strang cu surubul unele institutii media vezi cazul Voiculescu Dan si Sebastian Ghita si nu numai, tot asa majoritatea covarsitoare a corporatiilor cum este si Telekom Romania isi foloseste bugetele de publicitate pentru a-si asigura o liniste deplina in mass-media. Dar o astfel de realitate dureroasa este un truism in mass-media romaneasca.

Anunțuri

Written by steliannegrea

Septembrie 25, 2014 la 9:30 am

Publicat în Uncategorized

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: